Overige

VBO-lid B&S Rental Services: Al dertig jaar op weg en nog steeds niet ingehaald

makelaarvdmaand-artikel-va-744_450x320_fit

Een niche kiezen en daarbinnen beter zijn dan je concurrenten en nieuwkomers. Dat is de strategie die B&S Rental Services al bijna dertig jaar volgt. De aanhouder wint, zo bewijst deze verhuurspecialist uit Utrecht.

“Wat wij doen, is op het eerste gezicht helemaal niet zo moeilijk.” Ergens tijdens het gesprek bij B&S Rental Services doen de eigenaren Yvonne Vennik en Ferdinand van der Klok deze schijnbaar ontnuchterende onthulling. In 1990 rolden zij min of meer per toeval in de niche van de huur- en verhuurmarkt waarin ze nu al bijna dertig jaar floreren. “Toen we begonnen, zaten we in de huur en verhuur van studentenkamers. Tot er zich twee gebeurtenissen voordeden waardoor alles kantelde. Ten eerste verkocht een aantal beleggers hun panden waarin ze tot dan toe studenten huisvestten. Daarmee viel een deel van onze business weg. Maar ook belde Foot Locker, de Amerikaanse keten voor sportkleding en schoenen. Ze zochten naar tijdelijke huisvesting in Nederland voor hun directeur. Dus deden wij voor het eerst wat we nu al jaren doen: kijken welk type huisvesting gewenst is en voor welke duur, wat het budget is – en vervolgens zoeken naar woningen die bij dat verlanglijstje passen. In die dagen was er nog nauwelijks internet, geen navigatie, geen mobiele telefonie. We vroegen rond in ons persoonlijke netwerk en we stelden een lijst van mogelijk geschikte woningen samen. Met de kaart op schoot reden we zo in Het Gooi rond met deze directeur en we maakten de match die hij zocht. Van het een kwam het ander. Na Foot Locker belden andere internationale bedrijven. Universiteiten volgden. Internationale instellingen als de NAVO. Zelfs FC Utrecht meldde zich: of we een speler voor een seizoen aan goed onderdak konden helpen. Dat lukte, net als met de Canadese jockey die hier voor een paar maanden paarden kwam inrijden. Al met al een bont internationaal gezelschap, en we bedienen hen al sinds jaar en dag naar wens. Je zou zeggen: iedereen kan dit. Maar we hebben inmiddels ontdekt dat wat wij doen toch echt uniek vakwerk is.”

Paniek in de tent

In de omgeving van Utrecht en Het Gooi is B&S Rental Services verreweg de belangrijkste speler in dit specialisme op het gebied van huur en verhuur van woningen. “Toch hebben we best eens gedacht dat het einde nabij was”, herinnert Yvonne zich. “De eerste keer was dat toen een aantal grote marktpartijen in ons werkgebied hetzelfde ging doen. Zij hadden flink wat kapitaal achter zich staan en ze hadden hun naamsbekendheid mee. Deze nieuwe concurrenten gingen behoorlijk ver om bijvoorbeeld verhuurders bij ons weg te kapen. En toch is het ze uiteindelijk niet gelukt om de markt in deze regio te veroveren. Dat was het eerste moment dat we ons realiseerden waar onze kracht ligt. We hebben een groot netwerk van loyale opdrachtgevers, zowel aan de zijde van de huurders als aan die van de verhuurders. Die verhuurders zijn deels mensen die zelf regelmatig voor enige tijd naar het buitenland gaan, waardoor hun woning tijdelijk beschikbaar is. Het kunnen ook beleggers zijn die permanent woningen in de verhuur hebben. De band met hen is stevig, zo hebben we gemerkt. We werken uitermate secuur, nemen alle wet- en regelgeving in acht; we doen meer dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen. Dat hebben onze verhuurders wel gemerkt toen de Hoge Raad met een uitspraak kwam waardoor we voor de tweede keer dachten: ‘Dit is einde oefening’. Achteraf heeft het echter heel goed uitgepakt.”

Ander verdienmodel

Zo’n zeven jaar geleden bepaalde de Hoge Raad dat de kosten voor huurbemiddeling niet bij de huurder mogen liggen, maar betaald moeten worden door de verhuurder. “Dat was voor ons wel even een klap”, herinnert Ferdinand zich. “We moesten ineens aan al onze verhuurders melden dat zij voortaan de rekening van onze diensten voor de kiezen kregen. Toen gebeurde er iets fascinerends. Een aantal verhuurders kwam met reacties als ‘Dan ga ik de verhuur zelf wel oppakken’ of ‘Dan laat ik het mijn neef wel doen’. Het bijzondere is nu: al die verhuurders zijn weer bij ons teruggekomen. Zonder uitzondering. Ze ontdekten al snel wat wij allemaal doen. De hele papierwinkel. Het geregel. De juridische haken en ogen. Voordien werd onze dienstverlening door hen gezien als iets zonder waarde. Althans, ze stonden helemaal niet stil bij die waarde. Dus toen het eerste bericht van de verandering kwam, zagen zij onze vergoeding als behoorlijk hoog. Maar al snel betaalden ze die graag. Sterker nog: nu en dan krijgen we nog een fles wijn of een andere attentie als dank. Dat heeft voor ons andermaal de ogen geopend en het heeft duidelijk gemaakt dat dit toch echt een vak apart is.”

De halve wereld op de passagiersstoel

Belangrijke spil in de dienstverlening van B&S Rental Services is Elisabeth Immink, die bij het gesprek is aangeschoven. Zij rijdt met de woningzoekende klanten rond in Utrecht en omstreken om de ideale tijdelijke woning te selecteren. “De ene dag is dat een gezin uit India, de andere dag een jonge universitair onderzoeker uit Duitsland of iemand uit de Verenigde Staten. Het aardige is dat je kennismaakt met al die achtergronden en cultuurverschillen. De woningen hier in Utrecht zijn vaak volkomen anders dan die in hun thuislanden. De afstanden zijn hier veel kleiner, Utrecht is in hun ogen een dorp. Je doet heel veel aan verwachtingsmanagement, want een Nederlandse woning is in veel opzichten anders dan wat onze huurders thuis gewend zijn. Het is dus altijd een spel van zoeken, meedenken, alternatieven voorstellen, geven en nemen. Ik denk dat we wel hebben bewezen dat we de regels van dat spel goed onder de knie hebben.”

Deel dit artikel