Nog niet alle makelaars nemen het thema duurzaamheid mee in hun adviesgesprekken. VBO-makelaar Bart Teulings van Bart uw makelaar echter al jaren bezig met dit thema. Als duurzaamheidsmakelaar geeft hij bij iedere bezichtiging advies over het verduurzamen van de woning. Wat hem betreft kunnen we er niet omheen. En zoals het een echte idealist betaamt, heeft hij ook zijn levensstijl flink omgegooid en staat duurzaam ondernemen in zijn werk centraal.
“Het aankopen van een huis is een ideaal moment om meteen aan de slag te gaan met duurzaamheid. Zo heb je subsidieregelingen en een hoger te verkrijgen hypotheek. Duurzaamheidsmaatregelen zorgen bovendien voor een lagere energierekening en meer wooncomfort.”
Op uw website wordt duidelijk dat u een duurzaamheidsmakelaar bent. Waarom bent u deze weg ingeslagen?
Dit is eigenlijk met de tijd gegroeid. Ik ben steeds bewuster geworden van mijn invloed op het klimaat en milieu. Mijn kantoor en huis zijn duurzaam en ik eet minder dierlijke producten, gebruik zo min mogelijk plastic en rijd een elektrische auto. Vanaf 2017 ben ik aan de slag als duurzame makelaar. Ik help mensen bij de (ver)koop van hun woning en besteed daarbij extra aandacht aan duurzaamheid en de duurzame relatie die ik met hun opbouw.
Een duurzame makelaar dus. Wat houdt dat voor u precies in?
Ik probeer bewustzijn bij mensen te creëren. Stel je gaat een hypotheek aan voor dertig jaar en je hebt deze in 2049 afgelost. De overheid heeft vastgesteld dat in 2050 de energievoorziening bijna helemaal duurzaam moet zijn. Dit betekent dat er in die dertig jaar veel gaat veranderen. En wat zal dat met de marktwaarde van je woning doen als je niet investeert in duurzaamheid? Aankoop is dus een ideaal moment om meteen aan de slag te gaan. Naast subsidieregelingen en een hoger te verkrijgen hypotheek, zorgen duurzaamheidsmaatregelen voor een lagere energierekening en meer wooncomfort.
Niet alleen binnen makelaars zit er een groot verschil tussen de focus op duurzaamheid, maar dit is ook bij kopers en verkopers het geval. Welke vragen over het verduurzamen van woningen krijgt u zoal van klanten?
Ik krijg regelmatig vragen over het huidige isolatiepakket van de woning in combinatie met het verduurzamen ervan. Ik probeer het gesprek over duurzaamheid simpel en niet te technisch te houden, dit blijft namelijk veel beter hangen. Ik stel vragen als: heb je gedacht om de woning verder te verduurzamen? En aan welke duurzaamheidsmaatregelen zat je zelf te denken?
Uit mijn ervaring is de meest gebruikte duurzaamheidsmaatregel toch wel dubbele beglazing. Hierna volgt dakisolatie. Vloer- en spouwmuurisolatie komen op de derde en vierde plek. Dubbele beglazing is visueel goed zichtbaar waardoor dit waarschijnlijk het vaakst wordt gebruikt.
Veel verschillende mogelijkheden om te verduurzamen dus. Maar wat levert het een klant uiteindelijk op?
Allereerst energiebesparing, dus lagere vaste lasten in een steeds duurder wordende energiemarkt. En natuurlijk is het ook beter voor het milieu: we zorgen voor een leefbare planeet ook voor onze kinderen, kleinkinderen en verdere generaties. Daarnaast neemt het wooncomfort toe. Zo heb ik duurzaam advies gegeven aan een klant. Na de warme weken van afgelopen tijd gaf die klant aan dat zijn huis echt koeler bleef dankzij de getroffen maatregelen. Dit had hij niet zo snel verwacht, maar hier was hij natuurlijk heel blij mee!
“Enkel aangeven waar de woonkamer en keuken zitten, daar zit een potentiële koper niet op te wachten.”
Er is onduidelijkheid over verduurzamen en mensen weten niet goed hoe ze maatregelen moeten betalen. Hoe gaat u om met vragen hierover?
Allereerst kunnen mensen via de website Energiesubsidiewijzer.nl in slechts twee stappen zien of er subsidies en aantrekkelijke leningen zijn om hun woning energiezuiniger te maken. Ook heeft de Rijksoverheid de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) vanaf 2 september 2019 weer opengesteld. Ik hoor nog regelmatig dat hypotheekadviseurs niet aangeven dat er andere regels gelden omtrent de financiering van verduurzaming. Dit vind ik een gemiste kans, maar deze kennis geef ik altijd aan klanten mee. Ik merk vooral dat mensen behoefte hebben aan handvatten en een duidelijk advies.
Consumenten weten soms niet waar ze terecht kunnen voor duurzaamheidsadvies. Kunt u hier meer duidelijkheid over geven?
Ik merk inderdaad dat er nog veel onduidelijkheid is over het thema duurzaamheid en ik vind dat consumenten hiervoor bij makelaars terecht moeten kunnen. Hiermee bieden makelaars ook meer toegevoegde waarde. Enkel aangeven waar de woonkamer en keuken zitten, daar zit een potentiele koper niet op te wachten. De koper wil vooruit en op de lange termijn kijken. En zal de klant wanneer hij zijn huis weer gaat verkopen dan niet aan de makelaar denken die daadwerkelijk van toegevoegde waarde is geweest in het aankoopproces? Zeker! Zo levert het geven van duurzaamheidsadvies alle partijen iets op.