Het is 2012, volop crisis en de woningmakelaardij bevindt zich in zwaar weer. Makelaar en ondernemer Martijn Groot heeft zijn aandeel in enkele NVM-kantoren net verkocht en wil in het vastgoedvak eens iets heel anders gaan doen. Dan wordt hij benaderd met de vraag of hij de Nederlandse franchiselicentie van RE/MAX – met op dat moment 12 zelfstandige regiokantoren- wil overnemen. Die uitdaging trekt hem aan. Hij gelooft in het businessmodel waarin aangesloten makelaars ondernemers blijven en dus zélf verantwoordelijk zijn voor hun inzet en resultaten. Vertrouwend op zijn gevoel en op het reeds bewezen succes van RE/MAX, stapt hij erin. Hij heeft er tot op de dag van vandaag geen spijt van. Anno 2023 is het aantal kantoren bijna verdubbeld en is de courtageomzet verachtvoudigd. En het einde is wat Martijn betreft nog niet in zicht…
PASPOORT
• Getrouwd en vader van 3 kinderen
• Woont in Wervershoof
• Sinds 2012 franchiselicentiehouder RE/MAX Nederland
• Tevens zelf eigenaar RE/MAX-kantoor in Hoorn met 12 zelfstandige makelaars
• Studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit
• Behaalde titel ‘Master of Real Estate’ (MRE)
• Heeft bijna 25 jaar ervaring in woning- en bedrijfsmakelaardij
• VBO-lid sinds 2012
• www.remax.nl
Bijzonder: Ziet voor RE/MAX nog heel veel groeimogelijkheden in Nederland.
Wat is RE/MAX precies en hoe werkt het?
“RE/MAX is een wereldwijd opererende franchiseformule met momenteel 23 kantoren in Nederland (de franchisenemers of brokers) die in totaal 140 aangesloten makelaars hebben (agents). Doelstelling is de makelaars onder de paraplu van zo’n kantoor zelfstandig succesvol te maken. De franchisenemers genieten ondersteuning vanuit het internationale en nationale netwerk; zij op hun beurt begeleiden, coachen en ontzorgen de makelaars. Die kunnen daardoor focus houden op datgene waar het echt om draait: kopers en verkopers van woningen optimaal bedienen. Zo hoeven zij bijvoorbeeld geen kostbare tijd te spenderen aan zaken als naamsbekendheid, marketing, website, presentaties etc. Dat regelen de franchisenemers met hun kantoren. Bij vakantie of afwezigheid kunnen de makelaars voor vervanging bovendien een beroep doen op hun collega’s.”
Hoe heeft de internationale organisatie zich ontwikkeld?
“Het is dit jaar 50 jaar geleden dat RE/MAX in de Verenigde Staten (Denver, Colorado) van start ging. Na eerst naar Canada te zijn overgewaaid, kwam de formule in 1996 naar Europa en bereikte ze in 1998 ook Nederland. Inmiddels werken we in totaal in 110 landen en zijn we wereldmarktleider. Ik ben verantwoordelijk voor de Nederlandse organisatie, waarbinnen ik ook zelf één van de kantoren leid (Hoorn, red.). Onze ambitie is om dit jaar opnieuw met 10 kantoren te groeien. We zoeken niet alleen makelaars – ervaren én onervaren – die zich willen aansluiten, maar dus ook franchisenemers. In de VS dat ooit een met Nederland vergelijkbare makelaarsmarkt kende, komt inmiddels 75% van de woningtransacties via dit soort broker-agentmodellen tot stand. Steeds meer zelfstandige makelaarskantoren hebben zich daar bij RE/MAX en soortgelijke organisaties aangesloten. Dat geeft wel aan dat er ook voor óns land nog heel veel mogelijkheden zijn.”
Wat heb je als makelaar aan zo’n wereldwijd netwerk?
“Het zit ‘m in de combinatie van ‘internationaal’ én ‘nationaal’. Met ons grenzenoverschrijdende woningaanbod kunnen we via onze kantoren bijvoorbeeld ook makelaarsdiensten verlenen aan expats en andere landverhuizers. Verder wordt veel gedaan aan opleiding en training van franchisenemers. Op bijeenkomsten die overal ter wereld plaatsvinden, ontmoet je collega’s. Je wisselt ervaringen uit en leert van elkaar. Maar ook in Nederland organiseren en regelen we wat dat betreft van alles voor de kantoren en hun makelaars. Opleidingen bijvoorbeeld. En die zijn dan niet alleen vakgericht, zoals de meeste officiële makelaarsopleidingen. Wij vinden dat je pas echt succesvol kunt zijn als je naast vakinhoudelijke zaken ook sales, marketing en klantgericht ondernemen goed op orde hebt. Dus trainen wij ons binnenlandse netwerk vooral op die vlakken.”
Is de manier van werken in alle landen gelijk?
“Makelen is natuurlijk makelen. Maar in elk land houden we ons aan de ‘lokale’ wet- en regelgeving. Zo zijn Nederlandse brokers en agents ook verplicht lid van een branchevereniging (vanwege de dynamische en praktische instelling kozen wij eensgezind voor VBO) en vallen zij onder het Nederlandse tuchtrecht. Maar alle aangesloten makelaars hebben natuurlijk wel baat bij zo’n bekende en klinkende naam van een sterke en stabiele partij. Dat uitingen als verkoopborden, posters, flyers en merchandise overal ter wereld gelijk en dus herkenbaar zijn, werkt heel goed voor de naamsbekendheid en het consumentenvertrouwen.”
Die 50e verjaardag, wat gaan we daarvan merken?
“Dat gaan we natuurlijk ook in Nederland vieren. Voor de consument springt dat in het oog via het speciale jubileumlogo dat we in onze huisstijl voeren. Maar ook door onze eigen echte heteluchtballon die dit jaar met grote regelmaat het luchtruim zal kiezen. Onder klanten verloten we ballonvaarten en diverse andere prijzen. Zelf vieren we overigens ook feest. In april is er voor onze makelaars een awardnight. En op internationaal niveau zijn er bijzondere conferenties en andere leerzame bijeenkomsten. Kortom: we pakken het jubileum aan om onze naamsbekendheid verder te vergroten én om onze dienstverlening nóg beter te maken. Dat past prima bij onze groeiambitie en bij onze wens om binnen afzienbare tijd de absolute nummer 1 van Nederland te worden in de woningmakelaardij.”
Tekst: Harry Mos