“Waar de makelaar worstelt, floreert de marketeer”
Daar waar sommige makelaars worstelen om hun verkoopportefeuille vol te krijgen en te houden, ziet Ard Bax die van zijn kantoor Visie Makelaardij onstuimig groeien. Zijn succesfactor: marketing, marketing en nog eens marketing.
Helemaal niets had Ard Bax toen hij in 2015 Amersfoort binnenwandelde. Of nee, wacht. Hij had een plan, een visie en een enorme drive om in deze stad een nieuw makelaarskantoor te starten. Maar verder: geen bedrijfspand, geen klanten, geen website. Vier jaar later kon hij 2018 afsluiten met 145 verkochte woningen. Inmiddels telt Visie Makelaardij vijf mensen en denkt Ard Bax zelfs al na over zijn plannen voor 2020. Want dat is kenmerkend voor zijn werkwijze en waarschijnlijk ook de verklaring voor zijn succes: “Je moet voortdurend vooruit denken. Een stap verder zijn dan je collega-makelaars. Je kopers verrassen met wéér een nieuwe service en je potentiële kopers verleiden met iets wat ze nergens anders kunnen vinden.” Er is nog iets opmerkelijks aan Ard Bax. Hoewel hij pas 28 jaar oud is, zit hij al meer dan tien jaar in het vak. “Ik kom uit een familie en kennissenkring met veel makelaars, ik liep al stage bij een makelaar toen ik pas 15 was. En het grappige is: mijn schoonvader is ook makelaar, in Barneveld. Toen ik mijn vrouw ontmoette, gaf zij aan dat ze niet in de Randstad wilde wonen. Dat zette mij ertoe om te kijken waar ik dan mijn vleugels zou kunnen uitslaan. M’n oog viel op Amersfoort. En ik startte met een marktanalyse die me stevig aan het denken zette.”
Mystery guest
“Om te beginnen ben ik eens langsgegaan bij de enkele gevestigde makelaars in de stad. Ik stelde me voor als makelaar uit Rotterdam die kwam polsen hoe mijn collega’s het deden. Na elk bezoek maakte ik een rapportje, legde ik alles vast. Mij viel vooral op dat de meeste makelaars hier al jaren zaten, ze waren ook al iets ouder. Mogelijk daarom hanteerden ze een – in mijn ogen – ietwat traditionele werkwijze. Dat wil zeggen: foto’s maken, woning beschrijven, op Funda zetten en dan kijken wie er op af komt. Iedereen had op zijn gevel staan: ‘makelaar/taxateur’. Duidelijk. Maar ik dacht: “Je hebt ook een marketeer nodig.” Kijk eens naar hoe bedrijven als CoolBlue, Bol.com en anderen dat nu doen. Alles draait om marketing en uitstraling, in 2015 en zéker in 2019. Om die reden voeren we nu in onze huisstijl drie diensten: makelaars, marketeers en taxateurs. Vanuit die filosofie heb ik eerst het hele verkoopproces eens onder de loep genomen. In de afgelopen vier jaar heb ik zo stapsgewijs gewerkt aan een steeds uitgebreider servicepakket, puur gericht op marketing.”
Stap voor blijven
Om te beginnen zette Ard Bax vol in op de styling en presentatie van de woningen die hij in verkoop kreeg. “Daar gaan we ver in. Een styliste en een fotografe gaan met de woning aan de slag, om deze optimaal te presenteren. Daarbij kijken we, en dat is essentieel, eerst heel goed naar de potentiële koper. Bij welke doelgroep kunnen we de maximale verkoopprijs realiseren? Wie zit er op deze woning te wachten? Vervolgens stylen we de woning zo dat die appelleert aan die doelgroep. Dus als een oudere bewoner een woning in de verkoop zet die we als kansrijk zien voor een jongere doelgroep, dan gaan we stevig aan de slag. De eerste verkoper bij wie we dat deden, was superenthousiast en die bracht meteen een aantal anderen aan. Dat bracht me ertoe om dat ‘ambassadeurschap’ te stimuleren. We belonen onze klanten als ze anderen bij ons introduceren. Veel voordeliger èn effectiever dan traditioneel adverteren.” Het jaar 2015 was zo succesvol dat Ard verhuisde naar zijn huidige kantoorpand, aan de bekende Stadsring. “Ik merk dat onze oudere doelgroep dat waardeert. Voor hen is dit belangrijk, die fysieke aanwezigheid en uitstraling. De jaren 2016 en 2017 stonden in het teken van de volgende stap: de doelgroepbeschrijving verfijnen.”
Meer weten en delen
Ard Bax: “We gaan nog sterker inzetten op extra informatie, want die biedt veel toegevoegde waarde. Zo hadden we een oud pand in de binnenstad in de verkoop. We zijn daarvoor in het gemeentearchief gedoken en we ontdekten dat het ooit een klompenmaker was, met aan de voorkant de klompenwinkel. Dat leverde een geweldig verhaal op, een verhaal dat de koper nu gloedvol aan anderen vertelt: ‘Kijk eens waar ik woon’. Zo blijven we steeds bezig met nieuwe ideeën, nieuwe invalshoeken. Het jaar 2019 is nog nauwelijks begonnen, maar ik ben stiekem al bezig met 2020. Want tja, je moet steeds een stap vóór blijven.”
Lees het volledige artikel over Visie Makelaardij in relatiemagazine Vastgoed Adviseur.
Visie Makelaardij
Stadsring 252
3811 HS Amersfoort
tel. 033-2048535
ln.jidraalekameisiv@ofni
https://www.visiemakelaardij.nl/