“Klanten willen een makelaar die zijn of haar kennis met hen deelt. Die actief meedenkt, en precies die ideeën heeft of acties onderneemt waar de klant zelf niet opkomt”
“Onze aanpak van de afgelopen jaren werpt zijn vruchten af. Onze orderportefeuille zit voller dan ooit. En het mooie is dat een groot deel van onze klanten spontaan, door aanbeveling, bij ons terecht komt. Dat zegt Fabian de Puy van Reham Makelaars in Zeeuws-Vlaanderen. Zeeuws-Vlaanderen is een landje apart en wij mogen ons gelukkig prijzen met heel veel ambassadeurs.” Een gesprek met één van de meest succesvolle makelaars van Nederland en winnaar van de Woningmakelaar van het Jaar award 2016.
Nadenken over 2018
Die titel is mooi, vindt Fabian, maar geen reden om te denken dat je er dan bent. “Je bent zo goed als je laatste opdracht, je moet fris blijven. We zijn nu volop actief op Facebook, en dat zetten we anders in dan ik veel andere makelaars zie doen. Facebook zou geen verlengstuk van je website moeten zijn, met in elke post een woning. Het is juist een ideaal kanaal om ook een andere kant te laten zien. We willen vooral laten zien wat er achter de schermen op ons kantoor gebeurt; een team dat er elke dag 100% voor gaat, maar ook welke initiatieven en verenigingen we in de regio steunen. Wat onze volgers ervan vinden, is voor ons belangrijk. We zoeken zoveel mogelijk de interactie op. Sinds we in 1995 startten zijn we eigenlijk voortdurend bezig geweest om trends zo snel mogelijk te herkennen, en links te gaan waar anderen rechtsaf slaan.
Slim: Verhuisbus
“Zo hebben we sinds enige tijd een eigen verhuisbus, helemaal opgetuigd met onze bedrijfsnaam en leuke gimmicks. Die is gratis beschikbaar voor onze klanten. Ze kunnen die lenen, compleet met verhuisdozen, tape en alles wat je nodig kunt hebben voor een verhuizing. Dat slaat enorm aan. Het is ook symbolisch voor hoe wij de rol van de moderne makelaar zien. Mensen kunnen en doen heel veel zelf.
Niet het pand, maar de klant
“De nieuwe generatie klanten verwacht heel andere services van een makelaar dan de oude generatie. Die nieuwe generatie is van het delen van kennis, alles is voor hen open en transparant. Zij zijn eerder relationeel dan transactioneel ingesteld. Klanten willen een makelaar die zijn of haar kennis met hen deelt. Die actief meedenkt, en precies die ideeën heeft of acties onderneemt waar de klant zelf niet opkomt. Veel werkzaamheden van een makelaar zijn niet uniek. Je wordt uniek door de wijze waarop je naar je klanten luistert, hen ontzorgt en helpt. Dan gaat het dus bijna meer over de klant dan over het pand. Uit die filosofie is bijvoorbeeld ook ons Verhuishandboek voor onze Belgische klanten. Daarin nemen we ze mee in alle details van het kopen in en verhuizen naar Nederland. Dat boek staat vol juridische, fiscale en andere praktische informatie. Dat is een investering en in principe kan iedereen dat boek zo kopiëren. Maar het heeft zich al dubbel en dwars uitbetaald, want het is precies waar deze doelgroep behoefte aan heeft. Je moet alle mogelijke drempels wegnemen, anders komen ze er niet eens aan toe om überhaupt een huis te gaan bekijken. Want ja, elk detail telt.”
Lees het volledige artikel over Reham Makelaars in relatiemagazine Vastgoed Adviseur.
Reham Makelaars
Terneuzensestraat 10
4543 BN Zaamslag
+31 115 43 25 14
ln.maher@ofni
www.reham.nl