Aanstekelijk enthousiasme. En Insta. Dat maakt het verschil.
Vrolijkheid. Lachende gezichten. Ballonnen. Een kaartje met ‘Welkom op ons feestje’. Niet de beelden die je bij een makelaar verwacht. Maar juist mede daarom gaat het zo goed met BF Makelaar in Den Haag.
Op commercieel gebied geldt vaak: wat in Amerika gebeurt, volgt een paar jaar later in Europa en daarmee in Nederland. Enige tijd geleden schreven we in deze Vastgoed Adviseur over een interessante ontwikkeling in de Amerikaanse makelaarsbranche. Met de opkomst van social media zien we dat makelaars daar op een nieuwe manier met hun klanten zijn gaan communiceren. De makelaar werd ineens een mens van vlees en bloed. Hij (of zij!) liet foto’s van de kinderen zien. Vertelde bijvoorbeeld op Facebook over zomaar iets grappigs uit het privéleven. Dat sloeg enorm aan bij klanten en prospects. En ondertussen gingen hier te lande veel Nederlandse makelaars op bijvoorbeeld Facebook vrolijk door met wat ze al jaren offline deden: huizen laten zien. Exact dezelfde content, maar dan via een ander kanaal. Het zijn vooral de jongere makelaars die het écht over een andere boeg gooien en daarmee commercieel succesvol zijn. Zoals BF Makelaar in Den Haag. Deze makelaardij is eigendom van Joanna Nabarro. Samen met haar collega’s Nard van Loon en Kristel Claassen heeft ze een onderneming opgezet die harder groeit dan de markt. En dat terwijl ze doen wat je eigenlijk van elke makelaar zou verwachten: er altijd zijn voor je klanten. Enthousiasme uitstralen. Joanna: “Je zou zeggen dat het randvoorwaarden zijn. Kennelijk is het nog altijd een USP.”
Ondenkbaar
Dat BF Makelaar duidelijk anders opereert en communiceert, is wellicht te verklaren door de achtergrond van Joanna. Die ligt namelijk niet in de makelaardij: “Ik heb drie jaar rechten gestudeerd en ben daarna in de evenementenbranche terecht gekomen. Die laatste heeft veel raakvlakken met dit vak. Je bent de hele dag aan het regelen en organiseren.” Ook Nard van Loon komt uit een heel andere wereld: “Ik werkte bij het Openbaar Ministerie, maar dat vond ik veel te saai.” BF Makelaar startte in 2012, in de nadagen van de crisis. Joanna: “Ik ken dus de oude manier van werken alleen van horen zeggen, en van oud-collega’s bij wie ik in de opleiding meeliep. Er was een oudere makelaar, die het bijvoorbeeld echt vertikte om in de avonduren bezichtigingen te doen. Wij zijn van mening: je moet zo open en zoveel mogelijk communiceren. Ik ben echt verbaasd als ik hoor hoe sommige makelaars kennelijk nog werken. Mijn schoonzus verkocht een huis in Amsterdam en zei: ‘Ik hoor helemaal niks van de makelaar’. Of: ik was laatst voor een taxatie hier in Den Haag bij iemand thuis, die woning stond in de verkoop. Dan is het voor mij interessant om te weten of er al bezichtigingsaanvragen zijn. De verkopende huiseigenaar kon me dat niet vertellen: ‘Ik heb niks van de makelaar gehoord’. Dus ik die makelaar gebeld en wat bleek: er waren al vijf bezichtigingen ingepland. Het is voor mij ondenkbaar dat je dat niet meteen aan je klant meldt.”
Interessante content
“Zelf werken we veel met WhatsApp”, vertelt Joanna. “We werken per klant met een groepje waar we alle drie in zitten, plus uiteraard de klant. Zodoende is er altijd wel iemand van ons die even snel reageert, of iets meldt. Je klanten zijn overdag toch vaak druk met hun werk. ‘s Avonds op de bank komen dan de vragen. ‘Zou zich vandaag nog een koper gemeld hebben?’ Of, en dat komt veel meer voor: ‘Zouden ze nog een woning voor ons hebben kunnen vinden?’ Dat appen doen we zelf. Daarnaast werken we sinds kort met een bureau dat gespecialiseerd is in online marketing. We proberen meer grip te krijgen op Facebook. En we zijn druk met Instagram. Vooral daar is het de kunst om leuk te blijven voor je contacten, ook als ze even niet meer ‘hot’ zijn. Dus moet je echt wat anders laten zien dan alleen maar woningen. Die kunnen mensen ook op Funda zien; op Insta wil je een band opbouwen. Iemand zei eens tegen Kristel alleen op basis van wat er op Insta stond: ‘Jij hebt echt leuk werk!’ Dan zie je dat het dus werkt. Dat anders-doen-dan-anderen zie je ook terug in ons interieur en de etalage. Een oudere collega-makelaar kwam eens langs en zei daarover: ‘Het hangt allemaal schots en scheef in je raam!’ Dat was ook precies de bedoeling; als je het op de gewone manier doet, valt het niemand meer op.’
Amsterdamse toestanden
Ondanks alle vrolijkheid en enthousiasme heeft ook BF Makelaar te maken met de hobbels en bobbels die momenteel de markt kenmerken. “De markt is ten opzichte van eind 2018 best veranderd. We zien nu dat veel mensen afhaken, niet eens meer naar bezichtigingen komen. Ze achten de kans te klein dat ze er überhaupt nog tussenkomen. Deels komt die teleurstelling voor hen doordat zich op de Haagse markt inmiddels veel Amsterdamse kopers melden. Die kijken met Amsterdamse ogen naar Haagse prijzen en lachen zich suf. Bovendien kunnen ze vaak veel meer bieden van de vraagprijs. Als wij door zo’n nieuwkomer in onze stad achter het net vissen, vind ik toch dat we als aankoopmakelaar onze klanten een waardevolle dienst bewijzen: we behoeden hen ervoor om mee te gaan in de gekte. Als het overduidelijk uit de bocht vliegt, adviseren we onze klanten om af te haken. Dat is op het moment misschien even vervelend, maar op de langere termijn waarschijnlijk verstandiger. Wij worden niet vrolijk van een deal waarvan we weten dat die een klant vroeg of laat ongelukkig kan maken. En zoals je op onze Insta ziet: we doen het voor blije mensen en vrolijke gezichten.”
Lees het volledige artikel over B&F Makelaar in relatiemagazine Vastgoed Adviseur.
B&F Makelaar
Tasmanstraat 126
2518 VR Den Haag
tel. 070-8209895
ln.raalekamfb@ofni
http://www.bfmakelaar.nl