Emailmarketing is veel meer dan een maandelijkse nieuwsbrief met jouw woningaanbod. Zet je dit slim in dan levert het je klanten op. En wie wil dat nou niet…
Als ik makelaars vraag of ze iets met emailmarketing doen, krijg ik vaak reacties als: “Dat werkt voor mij niet, kost me ook te veel tijd en geld en bovendien: wie opent er nog een nieuwsbrief?” Of: “Klanten laten toch geen naam en mailadres achter.” Maar als de pijn van de klant groot genoeg is, is hij bereid om hier iets voor terug te geven. Daarbij is een naam en emailadres laagdrempelig als jij in ruil daarvoor als makelaar dé oplossing kan bieden. Wij noemen dit de POP-methode: Pijn, Oplossing, Pleister-methode. Als startpunt van deze methode is het zaak ervoor te zorgen dat je op jouw website pleisters gaat plakken op de pijn van de klant. Daarvoor beginnen we bij Google. De zoektocht van de klant start namelijk ook bij deze ‘antwoordmachine’. Hier gaat hij of zij op zoek naar antwoorden op prangende vragen, zoals: waarmee moet ik rekening houden als ik ga verhuizen? Welke tips zijn er om mijn huis voor een hoge prijs te verkopen? En: hoe bespaar ik op mijn makelaar? Als jij als makelaar deze vragen op je website beantwoordt dan trek je jouw klanten naar jouw site en win je hun vertrouwen. Vervolgens vraag je of ze nog meer waardevolle tips willen ontvangen. Grote kans dat ze toestemmen en hiervoor hun naam en emailadres achterlaten. Zo kun jij middels diverse emailprogramma’s een reeks aan waardevolle mails sturen.
Zorg er voor dat hier info instaat waar de klant ook echt iets aan heeft en die hij niet snel van een andere makelaar te horen krijgt. Bijvoorbeeld: ‘9 tips om je huis verkoopklaar te maken’ of ‘10 tips voor een waardestijging van je huis’. Het beste is om steeds na vier á vijf dagen een mail met dit soort waardevolle informatie te versturen. Zo krijgt de klant een steeds beter beeld van jou en bouw je een vertrouwensband op. Laat hier geen drie weken overheen gaan, dat is te lang. Binnen een week een nieuwe mailing zorgt ervoor dat je top of mind blijft. Stel bijvoorbeeld een e-mailreeks op met in totaal zeven mails en begin altijd met ‘Beste [voornaam]’. Jouw klant is op zoek naar iemand die tijd en aandacht aan hem besteedt. Emailmarketing is vast een mooie eerste stap om aan te geven dat jij de klant graag helpt. Je uiteindelijke doel is natuurlijk om bij die klant aan tafel te komen. De beste manier daarvoor is om de meest gestelde vraag te beantwoorden. Die is nog altijd: ‘Wat is mijn huis waard?’ Hier wordt in Nederland maandelijks 6.600 keer op gezocht. En dan heb ik het nog niet eens over andere verwante zoektermen. Die zorgen bij elkaar opgeteld voor zo’n 16.000 zoekmomenten per maand.
De meeste klanten die bij jou op de site komen en zich opgeven voor jouw mailinglist, zitten ook met deze vraag. Om hierop aan te sturen, sluit je jouw mail simpelweg af met de vraag; ‘Benieuwd naar de waarde van je woning? Ik help je graag. Mail naar xxxx en we maken snel een afspraak wanneer het jou uitkomt.’ Bang dat de klant deze mail niet opent? Zorg dan voor een teasende onderwerpregel, zoals ‘RE: Verhuizing’ of ‘RE: Waardebepaling’. Met ’RE’ verwijs je naar reactie en pak je direct de aandacht. Zorg er wel altijd voor dat het onderwerp relevant is. Je wilt deze potentiële klant niet het gevoel geven dat je hem in de maling neemt. Alles voor een positieve start van jullie relatie.
Martijn Joosten, Marketingexpert voor Makelaars
Tekst: Kim Buitenhuis