Dat sociale media onmisbaar is binnen de makelaardij is inmiddels bekend. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw posts ook een professionele uitstraling krijgen?
Eén van de meest gestelde vragen van makelaars aan mijn team: hoe zorgen we ervoor dat onze online uitingen er zo professioneel mogelijk uitzien? En dan het liefst zonder dat er een compleet marketingbudget voor nodig is. Gelukkig is dit geen wishful thinking . Sterker nog: het leuke is dat zelfs het kleinste makelaars kantoor online groots kanogen. En dat allemaal op een simpele en betaalbare manier.
Om te beginnen zijn voor een professionele uitstraling een aantal factoren van belang: consistent gebruik van lettertype en kleur. Ook als het gaat om de combinatie van verschillende kleuren. Dit alles natuurlijk gecombineerd met jouw logo, zorgt daarbij ook voor extra herkenning. Door die drie samen te voegen in een template en deze voor iedere online uiting te gebruiken, creëer je niet alleen een professionele uitstraling, maar ook een bepaalde herkenbaarheid. Kijk alleen maar naar een merk als Coca Cola: overal komt hun rood-wit combinatie terug. Zo simpel, maar onmisbaar. Zo gebruikt één van mijn eerste cursisten al die jaren nog altijd oranje, donkerblauw en mintgroen. Met deze kleuren combinatie hebben we een vast template samengesteld, dat gebruikt wordt om hun woningaanbod via hun Facebook-pagina te delen. Een template dat in het oog springt en herkenbaar is voor de doelgroep. Ook als je met topsnelheid door je tijdlijn scrolt. Het leukste is dat je voor dit soort professioneel ogende en herkenbare templates helemaal geen duur designbureau hoeft in te huren. Sterker nog: je hoeft er zelfs geen Photoshop-expert voor te zijn.
Canva.com is jouw redder in nood. Dit is een soort Photoshop voor dummies. Op de site en via de app leer je in Jip en Janneke-taal van je online uitingen iets moois te maken. Van Instagram tot Facebook-posts en van Twitter headers tot video’s: overal heeft dit gratis programma verschillende templates voor. Zelfs voor je flyers en buurtmailingen. Zoek voor inspiratie eens op ‘real estate templates canva’. Je kunt ook voor de betaaloptie kiezen en voor zo’n dertig dollar een hele verzameling aan templates kopen. Zo hebben we laatst nog een traditioneel marketingkantoor geholpen die eerder nooit online actief was. Inmiddels delen ze dagelijks content via sociale media en ziet het er door het gebruik van hun eigen template professioneel uit. Bijkomend voordeel van Canva is hun app waardoor je het ook makkelijk op je mobiel kunt gebruiken. Hierdoor maak je jouw foto’s binnen twee klikken ‘post klaar’. Handig als je in een woning staat die je binnenkort te koop aanbiedt en waarvan je alvast een sneak preview wilt delen. Denk je nu alsnog: hier heb ik toch allemaal geen tijd voor? Ik adviseermakelaars altijd twee uur in de week niet in, maar aan hun bedrijf te werken.
Onmisbaar hierbij: de contentkalender. Deze vind je ook in de Canva-app. Hierin kun je jouw posts makkelijk vooruit plannen. Sowieso raad ik altijd aan om goed na te denken wat je naast de woningen die je te koop hebt, nog meer voor interessante content kunt delen. Hiermee vul je zo jouw sociale media planning. Vraag jezelf af: wat kan ik mijn klanten meegeven waar zij echt iets aan hebben? Denk bijvoorbeeld aan één keer per week een begrip uit de makelaardij uitleggen. Zoals: ‘Wat is kosten koper?’ Geen sexy post waarop je superveel likes en reacties kunt verwachten, maar wel perfect om jezelf weer even in de kijker te spelen bij jouw doelgroep. Mede dankzij jouwzelfgemaakte template natuurlijk.
Dit artikel verscheen eerder in Vastgoed Adviseur in maart 2021, klik hier om het hele nummer te lezen.
Martijn Joosten, Marketingexpert voor Makelaars
Tekst: Kim Buitenhuis | Beeld: Glenn Mostert