Samen sterker. Tegenwoordig zie je deze hashtag veelvuldig voorbijkomen. Hier geloven wij in: samen bereik je meer door van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Daarom hebben we aan VBO-makelaars en -taxateurs gevraagd om een leuke anekdote of handige tips vanuit hun expertise met ons te delen.
Het stikstofbeleid, de PFAS-norm en nu de coronacrisis; het zit de landelijke en agrarische sector de afgelopen jaren niet mee. Daarom is het hoog tijd om met een expert in deze sector te spreken. Nicole Suijkerbuijk van Staal Makelaars in Made is zowel makelaar als taxateur van Landelijk en Agrarisch Vastgoed. Wij ging met haar in gesprek over de impact van corona op boerenbedrijven, dappere ondernemers en het schetsen van een realistisch beeld naar klanten.
“Eigenlijk wel goed. We mogen niet klagen, want het is nog best wel druk. In de eerste paar weken zaten we een beetje in de paniekfase en dachten we “hoe gaan we dit doen?”. Maar inmiddels loopt het werk weer door. Natuurlijk hebben we aanpassingen op kantoor doorgevoerd en houden we ons aan de richtlijnen van het RIVM. Maar dat is in Landelijk en Agrarisch Vastgoed gelukkig niet zo lastig. Vaak staat het object in een landelijke omgeving waarbij je veel ruimte hebt, hierdoor loop je elkaar niet in de weg tijdens de bezichtiging.”
“Ik merk dat mensen soms wel wat voorzichtiger zijn, maar dit is per partij verschillend. Er zijn ondernemers waarvan ik had verwacht dat ze het rustig aan zouden doen en geen nieuwe landelijke objecten zouden kopen of verkopen. Niets blijkt minder waar: ze zijn zelfverzekerd in hun kunnen en gaan gewoon lekker door. Dit is helemaal het geval als het plan om te kopen of verkopen al langer loopt. Dit plan gooien ze echt niet opeens om.
Voor de agrarische sector is het wel een extra onzekere factor naast de stikstofproblematiek. Wat gaan de aardappel- en melkprijzen het komende jaar doen? Met deze vragen en onzekerheden merk je wel dat de boeren rondlopen. Dit maakt voor veel boeren het komende seizoen een spannende tijd. Deze periode zal voor hen echt uitwijzen wat de coronacrisis voor gevolgen heeft.”
“Oudere boeren die willen stoppen met werken, zetten hun boerderij te koop ondanks de coronacrisis. Hun visie: als we er niet tussen staan, dan kunnen we ook niet verkopen. Hierin zijn ze dus best wel nuchter.”
“Soms wel. In de agrarische sector is het überhaupt wel anders dan de landelijke bedrijven. Vorig jaar speelde natuurlijk het stikstofprobleem en dit is nog steeds niet helemaal duidelijk. Hierdoor is het aantal boerenbedrijven dat doorgaat laag. Wel zijn er bedrijven die gestopt zijn, waarvan de boerderij wordt verkocht. Denk bijvoorbeeld aan een ouder stel die wil stoppen met werken. Deze doelgroep zet hun boerderij wel gewoon te koop ondanks de omstandigheden. Hun visie: als we er niet tussen staan, dan kunnen we ook niet verkopen. Hierin zijn ze dus best wel nuchter.”
“Voornamelijk de doorlooptijd. In mijn sector werken we niet met biedingen waarbij twintig mensen tegelijkertijd komen bezichtigen. Wij hebben een bepaalde rust in onze markt. Daar ben ik heel blij mee. Ook nemen mensen normaal gesproken veel langer de tijd voor de aankoop van een landelijk of agrarisch object. Soms komen mensen terug voor een derde bezichtiging of ze laten een bouwkundige keuring of bodemonderzoek doen voordat er uiteindelijk getekend wordt.”
“We hadden een lijst gemaakt met taken om de komende tijd bezig te blijven. Maar al snel werden de afspraken en andere werkzaamheden gewoon weer voortgezet en hadden we geen tijd meer voor de taken op de lijst.”
Wij werken natuurlijk waar nodig thuis en overleggen via Microsoft Teams, zowel met elkaar als met klanten of gemeenten. Ook hadden we aan het begin van de crisis een plan gemaakt om deze tijd te gebruiken om bepaalde taken op te pakken. Denk aan het archief opruimen, interne bedrijfsvoering onder de loep nemen, de website optimaliseren en bijzondere aanpassingen op contracten verbeteren. We wilden bezig blijven en hadden daarom een behoorlijke lijst gemaakt. Met deze lijst zijn we heel fanatiek begonnen, maar al snel werden de afspraken en andere werkzaamheden gewoon weer voortgezet en hadden we geen tijd meer voor de taken op de lijst.
Dit verbaast mij soms wel. Bij landelijk vastgoed uit de prijsklassen tussen 5 ton en 1 miljoen zijn het vaak ondernemers die deze aankoop doen. Daarom had ik verwacht dat dit sterk zou teruglopen. Tot nu toe valt dit echt nog mee. Wij zijn bovendien realistisch over onze sector. Ik denk dat dit belangrijk is voor alle partijen. Als (potentiele) klanten vragen wat ze het beste kunnen doen, dan vind ik het onze taak om een realistisch beeld te schetsen waarin sommige factoren onzeker zijn.
“Ik merk dat de druk bij de taxaties er minder op zit.”
Ik kan natuurlijk geen voorspellingen doen. De coronacrisis heeft op ons kantoor nog weinig effect. Als ik kijk naar de panden die we op dit moment verkopen, dan merk ik ook nog weinig verschil. Zo hebben we een Vlaamse schuur in de verkoop voor een particulier waarvoor we 6 ton vragen. Vorige week hadden we zeven geïnteresseerden voor deze schuur. Dit is natuurlijk heel positief. Ik denk dat de coronacrisis op de lange termijn effect heeft op onze branche. Vastgoed loopt hierin achteraan. Wij merken het omzetverlies pas later, omdat de transacties die nu plaatsvinden horen bij opdrachten van maanden geleden.
“Wij hebben jaren contact met onze klanten. Als wij weten dat er een verandering voor een klant aankomt, dan nemen we contact op om te peilen wat de plannen zijn.”
Ja, het effect van de coronacrisis merk ik wel. Ik had twee taxaties liggen van boerderijen. Hiervan zeiden de eigenaren dat ik rustig aan kon doen. Ze verwachten dat de financiering namelijk ook nog wel even duurt, dus ze hebben geen haast. Ik merk dus wel dat de druk bij de taxaties er minder op zit.
“Ik denk dat in contact blijven met je klanten en aanvoelen wat hun behoeften zijn nog belangrijker is geworden tijdens crisis. Onze klanten vinden ons vaak via bekenden. De buurman doet bijvoorbeeld zaken met een boer en zo komt deze boer bij ons terecht. Vaak bouwen wij met onze klanten een band op, want we hebben jaren contact met ze. Natuurlijk niet wekelijks of maandelijks, maar wel een paar keer per jaar. Als wij weten dat er een verandering voor hem of haar aankomt, dan nemen we contact op om te peilen wat de plannen zijn. We hoeven gelukkig niet stil te zitten. Daarom proberen we er echt het beste van te maken.