Storytelling is een marketingmethode waarbij je verhalen kunt inzetten om jouw personal brand te versterken. Een verhaal is namelijk een krachtig middel om een bepaalde boodschap over te brengen op jouw potentiële klant. Met storytelling kun je jouw doelgroep verbinden met jouw onderneming. Verhalen zorgen er namelijk voor dat jij jouw boodschap sterker kunt overbrengen en dat je doelgroep een gevoel krijgt bij jouw onderneming. Maar hoe pak je dit aan?
Het gebruik van storytelling is al een tijdje bekend maar neemt nog steeds toe in populariteit. Het grootse voordeel van storytelling is dat je het in bijna alle vormen van contentmarketing toe kan passen. Door storytelling toe te passen in je contentstrategie creëer je een mooie kans om jezelf te presenteren en te onderscheiden van andere makelaars en taxateurs. Zorg dat je vooraf weet wat je doel is, waar je naar toe wilt en welke boodschap je over wilt brengen bij je potentiële klant. Zonder een doel verliest je verhaal kracht en verklein je de kans op het gewenste resultaat.
Dat is de theorie, nu de praktijk. Hoe ga je beginnen?
Vijfstappenplan:
Stap 1: Stel je merkidentiteit vast. Zorg ervoor dat je duidelijk in beeld hebt wat jouw missie, visie en kernwaarden zijn. Houd deze punten goed in gedachten, want dit zijn de uitgangspunten voor ieder verhaal.
Stap 2: Wees authentiek. Je merkidentiteit is niet direct je verhaal. Wel kunnen stukken van je identiteit vorm geven aan je verhaal. Zorg dat het verhaal wat je vertelt echt is. Een waargebeurd persoonlijk verhaal inspireert mensen en zorgt voor meer diepgang. Deze punten samen zorgen ervoor dat je mensen echt mee kunt nemen in jouw story.
Stap 3: De juiste vorm. Wanneer je duidelijk weet welk verhaal je wilt vertellen en aan wie, kun je gaan nadenken (?) op welke manier je dit wilt vertellen aan jouw doelgroep. Waar kun je hen het beste bereiken, welke online en offline kanalen gebruiken zij voor informatie, inspiratie en amusement? Dit is belangrijk om te weten zodat jouw verhaal ook daadwerkelijk onder de aandacht komt bij de door jou gekozen doelgroep.
Stap 4: Content en kanaal. Bekijk per kanaal hoe je jouw verhaal wilt vertellen. Bedenk hierbij goed op welke manier dit kanaal word gebruikt door de doelgroep die jij wilt bereiken. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor inspiratie en informatie, terwijl Facebook vaker draait om amusement. Zorg dus altijd dat je content aansluit op het gebruik van een gekozen kanaal.
Stap 5: Denk aan je bredere marketingstrategie. Storytelling is onderdeel van een marketingstrategie. Wanneer je er voor kiest om storytelling in te zetten is het belangrijk dat je op structurele basis je doelgroep mee neemt op reis naar je doel. De kracht achter storytelling is namelijk het delen van je persoonlijkheid. Hierdoor creëer je echt een gevoel met jouw merk.
Kortom, storytelling is een strategisch proces. Het advies is dan ook om een marketingplan te maken. Dit plan is namelijk het fundament voor je marketingstrategie. Zorg ervoor dat je doelen helder zijn en dat je weet waar je naar toe wilt. De ‘Hier ben ik thuis’-campagne is een mooi voorbeeld van storytelling. Achter de campagne zit een verhaal wat wij willen vertellen. De consument kan zich verbinden met dit verhaal omdat dit voor vele een herkenbaar gevoel is. Dat gevoel geeft kracht aan je campagne maar ook zeker aan je merk.
Zelf deel uit maken van de ‘Hier ben ik thuis’- campagne? Als VBO-lid kan dat! Kijk hier hoe jij in een paar simpele stappen mee kan doen aan de landelijke marketingcampagne, maar wel helemaal in je eigen stijl.