Blogs

Hoe schrijf ik een goede nieuwsbrief?

blog-hoe-schrijf-ik-een-goede-nieuwsbrief-990_680x520_fit

Heb jij als makelaar of taxateur al de nieuwsbrief plugin op je website? Zeker in deze tijd is de nieuwsbrief een goed communicatiemiddel om met je (potentiele) klanten in contact te blijven. Dankzij de plugin kunnen websitebezoekers zich aanmelden. Jij ontvangt het e-mailadres en hij of zij ontvangt de nieuwsbrief.

E-mailmarketing wordt nogal eens onderschat en gezien als spam. Maar er zitten grote voordelen aan het versturen van een nieuwsbrief zoals:

In deze blog bespreken we een aantal do’s en dont’s voor het schrijven van een nieuwsbrief. Met welke tips ga jij aan de slag?

Begin bij de strategie

In de strategie van jouw nieuwsbrief staat allereerst het doel beschreven. Wil je mensen informeren over jouw makelaarskantoor, jouw aanbod onder de aandacht brengen, weetjes over de buurt delen of uitleggen wat een taxateur precies doet? Ook het beschrijven van je doelgroep en de frequentie van je nieuwsbrief, zijn onderdelen van jouw strategie.

Voeg een opt-out toe

Een praktische tip: Zorg dat je een link hebt waarmee de ontvanger zich kan afmelden voor je nieuwsbrief. Dit ben je wettelijk verplicht. De link is vaak in de footer van de nieuwsbrief opgenomen.

Gebruiksvriendelijkheid

Hierin spelen twee zaken een rol: de grootte van het bestand en de mobiele weergave. Je kunt er vanuit gaan dat de meeste ontvangers de nieuwsbrief op zijn of haar telefoon lezen. Daarom is het een must dat de nieuwsbrief mooi op telefoon wordt weergegeven. Zorg er ook voor dat het bestand van je nieuwsbrief niet te groot is door bijvoorbeeld afbeeldingen te comprimeren. Anno 2020 gaat niemand nog zitten wachten op een e-mail met lange laadtijd.

Lees ook: 3 manieren om als makelaar klanten te binden via je website

Onderwerpsregel en body-tekst

Houd je nieuwsbrief zo simpel mogelijk. Plaats het belangrijkste bericht linksboven, dit lezen jouw ontvangers namelijk als eerste. Schrijf geen lange teksten, maar geef een prikkelende inleiding van een aantal regels. Link vervolgens naar jouw website voor het volledige bericht. Deze tactiek ondersteunt ook de SEO van je website.

Als je alle teksten voor je nieuwsbrief hebt geschreven, richt je dan op de onderwerpsregel. Denk goed over je onderwerpsregel na en zorg dat deze niet te lang is. Maak het onderwerp uitnodigend door:

Buttons met een duidelijke call to action

Natuurlijk wil je dat jouw ontvangers na het lezen van jouw nieuwsbrief actie ondernemen, zoals het maken van een afspraak. Zorg met buttons dat de lezer eenvoudig deze actie kan uitvoeren. Uit onderzoek blijkt dat het niet uitmaakt of de button bovenaan of onderaan de e-mail staat.

Zorg dat de tekst van je button uitnodigend en duidelijk is, zoals “maak een online afspraak” in plaats van “klik hier”. Zorg er ook voor dat er boven de button een zin staat die uitnodigt tot het uitvoeren van de gewenste actie, zoals: “Wij helpen je graag bij het vinden van een nieuwe woning. Onze makelaars zijn ook ’s avonds en in het weekend bereikbaar en via onderstaande button maak je eenvoudig zelf online een afspraak”

Zorg tot slot voor één call to action in plaats van meerderen. Uit onderzoek is gebleken dat de conversieratio met 42% stijgt als je van vier naar één call to action gaat. Meer buttons zorgen dus niet per definitie voor meer klikken.

Lees ook: Als makelaar beter gevonden worden in Google

Optimaliseer je nieuwsbrief

Niemand verwacht dat je meteen de nieuwsbrief schrijft die 100% bij je doelgroep aansluit. Daarom is het van belang om je nieuwsbrieven te testen. Heb jij al een van een A/B test gehoord? Hiermee splits je als het ware je ontvangers. 50% van de groep ontvangt nieuwsbrief A en de andere nieuwsbrief B. Belangrijk tip hierin is dat je nieuwsbrief A en nieuwsbrief B niet teveel van elkaar moet laten verschillen. Als het twee compleet verschillende nieuwsbrieven zijn, waarop kan je dan de resultaten baseren. Verander bijvoorbeeld alleen de onderwerpsregel, wissel twee items van plek of gebruik een andere afbeelding.

E-mailmarketingprogramma’s

Maak de nieuwsbrief persoonlijk en werk met categorieën zoals “Maak kennis met” of “Woon-idee van de week”. Mailchimp en Makelmail zijn een eenvoudig te gebruiken e-mailmarketingprogramma’s. Voornamelijk Makelmail wordt door veel makelaars en taxateurs gebruikt.

Deel dit artikel