Actualiteiten, Blogs

Hans van der Ploeg: Ga uit van je eigen kracht

rode-scooter-1492_680x520_fit

De afgelopen dagen ben ik veelvuldig gevraagd naar mijn mening omtrent de schorsing van Makelaarsland bij onze college brancheorganisatie. Het waren er zoveel dat ik (bijna) niet meer in de gelegenheid was om iedereen individueel te beantwoorden. Waarom mijn mening relevant is in deze discussie vraag ik me nog steeds af. Makelaarsland is tenslotte geen VBO-lid, maar ik heb wel een duidelijke mening over de vrijheid om te kunnen ondernemen. Bij VBO behoud je namelijk altijd je ondernemersvrijheid, uiteraard wel binnen de gestelde (wet-en) regelgeving.

En dat leidt soms tot nieuwe innovatieve concepten en soms tot een heleboel irritaties van andere leden. Meestal is het een beetje van allebei. Is dat overigens niet altijd het geval? Maar dat terzijde, terug naar de kwestie Makelaarsland, al is daar zeker een link te leggen volgens mij.

In augustus 2015 kwam er een filmpje voorbij van Koefnoen. Tik maar eens in op Google : makelaar, scooter, Koefnoen. Dan vind je hem wel. De makelaar in kwestie kwam stoer aangereden op een scooter. Aan dit beeld moest ik meteen denken toen ik voor het eerst hoorde van de uitspraak van het NVM Tuchtcollege in de betreffende zaak. Waarom wordt de discussie met Makelaarsland nu wél gevoerd en is destijds niet geprocedeerd tegen de makers van Koefnoen?

Natuurlijk is het antwoord voor de hand liggend. Koefnoen is een satirisch programma, waarvan de kijker weet dat het humoristisch is bedoeld. Makelaarsland daarentegen is één van onze branchegenoten die zich afzet tegen de meer ’traditionele makelaar’ in diezelfde markt met de reclameboodschap: ‘Op zoek naar een makelaar zonder scooter’. Is dit ook een vorm van satire of zet je hiermee je concullega’s in een kwaad daglicht? Dat laatste is het geval, althans dat is de mening van de klagers in deze zaak.

Ik heb mij meerdere malen afgevraagd wat nu precies de achterliggende reden is van de klacht. Is het nu echt zo dat de klagers van mening zijn dat de vergelijking van een makelaar op een scooter alleen maar te relateren is aan die ene crimineel die op zijn scooter door Amsterdam reed? Of zit er meer achter? Kunnen de klagers er wellicht niet mee omgaan dat er toetreders zijn in hun markt die op een geheel eigen wijze de markt hebben bestormd en op die manier een beetje aandeel proberen mee te pakken? Zich willen onderscheiden van de traditionele makelaars en zich door middel van satire daartegen afzetten? Of proberen zij het beroep en daarmee de concurrent echt in een kwaad daglicht te zetten?

Als je een persoon ziet op een scooter die toevallig makelaar is, is dan de enige link die je kan leggen die met de bekende crimineel? Als dat zo zou zijn, hoe identificeer je jezelf dan eigenlijk? Zoals u weet ben ik zelf ook jarenlang makelaar geweest. En ik kan u zeggen dat ik de relatie tussen de scooter en een malafide makelaar niet heb gelegd. En dat lees ik ook niet uit de reclameboodschap van Makelaarsland. Het is dus maar net hoe je er zelf naar kijkt.

Blijft over waar het echt om gaat. In de tijd dat ik zelf een makelaarskantoor had, werd ik gelukkig regelmatig uitgenodigd bij potentiële opdrachtgevers. Naast de uitnodiging aan mijn kantoor, was ik regelmatig in concurrentie met collega’s. Vaak stelde de klant mij de vraag waarom zij voor mij zouden moeten kiezen en niet voor een andere makelaar. Ik hield de klant dan altijd het volgende voor:

‘Beste mevrouw, meneer. Ik kan twee dingen doen. Ik heb een hele la vol met allemaal negatieve verhalen over mijn concurrenten. Ik kan die la open doen en u alles vertellen. Dan zal blijken dat ik de enige goede makelaar ben.

Ik kan ook de la dichthouden, dan ga ik u alleen vertellen welke toegevoegde waarde ik aan u kan leveren. Hoe goed ik in staat ben om uw huis te verkopen en met welke exclusieve dienstverlening ik dat doe. Zegt u maar wat u wilt……’

Je raadt het al. De consument koos altijd voor de tweede optie. Eigenlijk heb ik hiermee het punt al gemaakt. Maar ik zal het toch nog eens benadrukken.

Ga gewoon altijd uit van je eigen kracht. Je hoeft je niet af te zetten tegen je concurrenten of tegen partijen die het anders doen dan jij. Laat iedereen in zijn waarde, maar zorg dat je jouw eigen unieke waarde kent en goed kan overbrengen. Dat is volgens mij het moraal van dit verhaal. Al is een beetje opschudding in de markt soms best leuk en zorgt het ook wel weer voor nieuwe inzichten. Daarom zullen we bij VBO vrijheid van ondernemerschap altijd blijven stimuleren.

Ik wens jullie allen goede zaken!

Hans van der Ploeg

Directeur VBO

Deel dit artikel