Blogs

Bingo: hoe optimaliseer jij jouw dienstverlening?

vbo-bingokaart-blog-967_680x520_fit

BINGO! Hoe optimaliseer jij jouw dienstverlening? Daag je collega’s uit. Maar zorg natuurlijk wel dat je zelf als eerste een volle kaart hebt. Leer een nieuwe skill, ontwikkel een nieuwsbrief of beluister een podcast. Met de bingokaart ga jij vol frisse ideeën de komende weken tegemoet. Deel jouw ingevulde kaart op social media of print de PDF om de kaart offline in te vullen.

Hoe doe je mee via social media?

Hieronder lees je hoe je meedoet via social media en vind je de toelichtingen van de vakjes.

Uitleg VBO-Bingokaart

Hieronder lichten wij de Bingokaart toe.

1. Verras je relaties met een persoonlijk geschenk.

Meer afstand, maar dichterbij dan ooit. Om de ander een hart onder de riem te steken of te laten weten dat je aan diegene denkt. Via webshops zoals Greetz heb je diverse opties voor het personaliseren van cadeaus. Stuur bijvoorbeeld een geboortefelicitatie aan het koppel dat vorige maand groter is gaan wonen in verband met de komst van een baby of stuur een verjaardagscadeau aan de jarige die nu thuis zit. Je kunt natuurlijk ook meteen de lokale ondernemers ondersteunen en zelf een pakket samenstellen voor al je klanten die nu aan huis gekluisterd zijn. Vraag ze dan meteen of ze zich al helemaal thuis voelen in hun nieuwe woning. Een beetje persoonlijke aandacht vindt iedereen fijn, zeker in deze tijd.

2. Feliciteer je klanten met een woonjubileum

Via jouw CRM-software (bijvoorbeeld Kolibri) kun je opzoeken wie er een jaar geleden is verhuisd. Feliciteer diegene en vraag of alles nog bevalt. Klanten van nog langer geleden kunnen al overwegen om weer te verhuizen. Zorg dat je bij hen in het achterhoofd blijft.

3. Blijf in contact met videobellen

Wanneer digitaal contact een betere uitkomst is dan fysieke ontmoetingen, is videobellen onmisbaar. Hier zijn diverse tools voor beschikbaar, bijvoorbeeld Microsoft Teams, Google Hangouts of Zoom. VBO-leden mogen via een VBO-partner 6 maanden gratis gebruikmaken van Microsoft Teams.

4. Neem klanten virtueel mee door het huis

Als je het videobellen onder de knie hebt, kun je het ook gebruiken als bezichtingsmethode. Met deze tools kun je met meerdere mensen tegelijk bellen, en daarmee zelfs open huizen hosten.

5. Schrijf een blog over jouw dienstverlening

Laat op jouw website weten wat jou en jouw dienstverlening uniek maakt. Of nog beter, laat met behulp van blogs zien welke kennis jij in huis hebt, beantwoord bijvoorbeeld veelgestelde vragen van jouw klanten. Met de tool Answer the Public ontdek je welke vragen gesteld worden via Google. Beantwoord ze op jouw website om online beter gevonden te worden.

6. Bedenk gezamenlijke acties met lokale ondernemers

Zoek de samenwerking op met lokale ondernemers. Zo kun je een branche-overstijgende actie doen door bijvoorbeeld tegoedbonnen voor restaurants, meubelwinkels of bouwmarkten weg te geven als een klant een object bij jou in de verkoop of verhuur zet.

7. Luistertip: Eindbazen-podcast met Jos Burgers

In deze podcast word je bijgepraat over marketing, social media, ondernemen, klantgerichtheid en vertelt Jos Burgers (een van de meest gevraagde managementsprekers in Nederland) veel anekdotes en brengt hij je gegarandeerd op nieuwe ideeën. Ook de vraag ‘Hoe kan je jezelf onderscheiden als bedrijf ten opzichte van de concurrent?’ komt aan bod. Beluister de aflevering van de podcast via de website van Eindbazen of Spotify.

8. Verzamel reviews

Online vertrouwen winnen van klanten? Verzamel reviews! Hiermee zorg je er niet alleen voor dat je online beter vindbaar bent; de door de consument gedeelde ervaring heeft een grote impact op de keuze van potentiele klanten om met jou als makelaar in zee te gaan.

9. Ontwikkel een periodieke nieuwsbrief

Wil je potentiële woningkopers jouw woningaanbod laten zien? En aan woningeigenaren (lees: potentiële verkopers) laten zien welke woningen jij recentelijk succesvol verkocht hebt? Of aan relaties laten weten wat zich afspeelt binnen jouw onderneming? Stuur regelmatig een nieuwsbrief waarin je deze updates deelt. Via CRM-software Kolibri is het mogelijk om een koppeling te maken met Mailchimp. Hierin beheer je de e-maillijsten en maak je templates op in jouw eigen huisstijl.

10. Plaats een leadgenerator op je website

Als je jouw websitebezoekers uit hun anonimiteit wilt halen, kan een leadgenerator op jouw website uitkomst bieden. De websitebezoeker kan de woningwaarde opvragen op jouw website. Met een automatisch gegenereerd woningwaarderapport geef je aan potentiële klanten inzicht in referentiewoningen in de buurt, laat je aanvullende woningkenmerken zien en geef je een waarde-indicatie van de opgevraagde woning. Jij ontvangt de contactgegevens en kunt zo aan de slag met je nieuwe potentiële klant! VBO-leden ontvangen korting op de lead tool via VBO-partner Avix.

11. Werk achterstallige administratie weg

Iets meer tijd over. Maak hier op een positieve manier gebruik van en doe andere werkzaamheden waar je eerder niet aan toekwam. Bel bijvoorbeeld leads na. Ook al zijn deze mensen momenteel niet van plan hun woning in de verkoop te zetten, het kan geen kwaad om alvast (virtueel) kennis te maken. Op het moment dat de verkoopbeslissing plaatsvindt, word jij als makelaar/taxateur waarschijnlijk wel weer in overweging genomen.

12. Laat koopcontracten en huurcontracten digitaal ondertekenen

Het ondertekenproces van documenten zoals het koopcontract of huurcontract kun je gemakkelijk digitaliseren! Zo kun je ondertekenen waar en wanneer je wilt en daarbij veel tijd en energie besparen. Als lid van VBO ontvang je via een onze partner het iDIN Verificatiepakket gratis. Digitaal ondertekenen is goed bevonden door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie.

13. Plan virtuele brainstormsessies met je VBO-collega’s

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Heb je een idee of een project dat je wilt uitwerken? Met het VBO-netwerk van ruim 1.200 collega’s is er ongetwijfeld een VBO-lid dat jou erbij kan helpen of wil meedenken over mooie oplossingen. Zoek elkaar op via de website van VBO, neem contact op en leer van elkaars expertise.

14. Laat formulieren online invullen

Net als het bij het digitaal ondertekenen van koop- en huurcontracten, kan het invullen van formulieren ook volledig digitaal. Vaak gebeurt dit al door middel van online Word-documenten, maar door het gebruik van verschillende apparaten en besturingssystemen kunnen deze weleens verspringen. Om het gebruiksvriendelijker te maken, kun je jouw websitebeheerder vragen om op maat gemaakte digitale formulieren op jouw website te implementeren. Als je optreedt als aankoopmakelaar of aanhuurmakelaar kun je jouw klant bijvoorbeeld via je website de wensenlijst laten invullen. Als je optreedt als verkoopmakelaar of verhuurmakelaar kan de lijst van goederen online worden ingevuld.

15. Volg een (online) cursus

Tegenwoordig zijn er veel opleidingsinstituten waar online cursussen aangeboden worden. Verbreed bijvoorbeeld jouw dienstenpakket door meer over duurzaamheid of interieurstyling te leren. Til je onderneming naar een hoger niveau door zelf je (online) marketingskills te verbeteren. Of leer een nieuwe taal om expats nog beter van dienst te kunnen zijn.

16. Schrijf een whitepaper

Als makelaar of taxateur beschik jij over ontzettend veel kennis en informatie die nuttig is voor degenen die zich oriënteren op de vastgoedmarkt. Als ondernemer wil jij graag in contact komen met deze potentiele klanten. Schrijf daarom een whitepaper waarin je veelgestelde vragen beantwoordt, of specifiek inzoomt op één onderwerp. Via social mediakanalen zoals LinkedIn en Facebook kun je deze inzetten als advertentie. Leid de geïnteresseerde via de advertentie naar jouw website en laat hem/haar contactgegevens invullen in ruil voor de whitepaper.

Deel dit artikel