Blogs

Zet andere ondernemers in de picture na aanpassingen

20200311-marketingvoormakelaars-0721-web-1459_680x520_fit

Een goed netwerk is goud waard. Daar hoort niet alleen jouw klantenkring, maar natuurlijk ook de ondernemers uit jouw wijk, dorp of stad bij. Want of je nu nieuw bent of al jaren meegaat, andere ondernemers kunnen jou aan nieuwe klanten helpen.

Een beginnende makelaar die zijn klantenkring wil uitbreiden, heeft baat bij lokale bekendheid. Ook als je al wat meters in makelaarsland hebt afgelegd, hoop je dat buurtondernemers zoals winkeliers over je blijven praten. Zolang het maar positief is natuurlijk. Als de klant van de kapper een gesprek begint over het kopen of verkopen van een huis, is het mooi meegenomen als de kapper vervolgens het advies geeft om met jou te praten: dé makelaar van de buurt. Ook als bij de bakker het gesprek op vastgoed komt, kan het heel waardevol zijn als jouw naam genoemd wordt.

Gelukkig is er een simpele manier om ervoor te zorgen dat je bij de ondernemers uit de buurt, en zo ook bij hun klantenkring top of mind bent. Eén waar alleen nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Kijk maar naar de tijdlijn van makelaars: op Instagram en Facebook komt vooral woningaanbod voorbij. Mijn advies is dan ook je sociale media in te zetten om de ondernemers uit jouw buurt, dorp of stad in het zonnetje te zetten, en wel door ze op jouw tijdlijn terug te laten komen. Zo kun je ondernemers bijvoorbeeld feliciteren als ze een prijs hebben gewonnen. De bloemist die het mooiste boeket van de provincie heeft gemaakt, de bakker die al voor het derde jaar op rij het lekkerste worstenbroodje produceert of de slager die het nieuwe jaar met een bijzonder vijftigjarig jubileum start en daarom een felicitatie en tag op jouw tijdlijn verdient. Om dit te realiseren, moet je natuurlijk wel als eerste op de hoogte zijn van wat er lokaal speelt. Door via Google Alert ‘jouw plaatsnaam en nieuws’ of ‘plaatsnaam en blog in’ in te vullen, ben je altijd als eerste op de hoogte van het lokale nieuws.

Een andere optie waarmee je de spotlights op jouw buurtondernemers en indirect ook op jezelf zet, is iets arbeidsintensiever, maar ook erg interessant. Elke ondernemer heeft wel iets unieks, ook als hij of zij nog geen prijs in de wacht heeft gesleept. Zoals de kaasboer die bekend staat om de speciale kaas die al decennia lang wordt gemaakt aan de hand van het geheime familierecept. De kapper die wordt geroemd om de goede knip- en kleurservice en de sportschoolhouder die regelmatig sponsorlopen voor het goede doel organiseert. Iedereen heeft een bijzonder verhaal dat een podium verdient, en jij kunt hen dat podium bieden. Mail, bel of loop even binnen en vraag of je de ondernemer in kwestie eens mag interviewen op video, omdat je op deze manier (toekomstige) klanten kennis wilt laten maken met hun nieuwe buurt. De meeste mensen die gevraagd worden voor een interview, voelen zich vereerd. Grote kans dus dat veel ondernemers instemmen.

Tijdens het interview stel je iedereen vragen zoals: hoe lang doe je dit werk al? Hoe ben je in het vak gerold? Wat vind je er nog altijd zo leuk aan? En wat maakt jouw zaak bijzonder?

De video maak je met een smartphone, die kwaliteit is tegenwoordig goed genoeg. Gebruik een statief voor een stabiel beeld. Monteren kan simpel met een programma als iMovie of Windows Movie Maker. Voeg aan het einde van de video de volgende zin toe: ‘Deze film werd mede mogelijk gemaakt door [naam van jouw makelaarskantoor]’. Je plaatst de video op jouw kanalen, stuurt de gemonteerde video naar de ondernemer en vraagt hem deze ook te plaatsen. Zo verzorg je voor jouw buurtondernemers nog gratis content ook. Door regelmatig een video met een andere ondernemer te maken en plaatsen, is jouw contentkalender voor het nieuwe jaar zo gevuld. Dus niet na een of twee keer stoppen, wat ik helaas vaak zie gebeuren. Zonde, want het is juist zo’n mooie en waardevolle manier waarmee je niet alleen elkaar als ondernemer helpt, maar tegelijkertijd ook nieuwe klanten enthousiasmeert voor hun (toekomstige) buurt. Je koopt namelijk niet alleen een woning; je krijgt de plaats erbij.

Beeld: Glenn Mostert | Tekst: Kim Buitenhuis

Martijn Joosten, Marketingexpert voor Makelaars

Deel dit artikel