Actualiteiten

Slechts één op drie Nederlanders bereid meer te betalen voor duurzamere woning

isolatiemateriaal-442_680x520_fit

“Duurzame woonomgeving? Ja, graag! Hogere woonlasten? Nee, bedankt”, zeggen de meeste Nederlanders.

“Duurzame woonomgeving? Ja, graag! Hogere woonlasten? Nee, bedankt”, zeggen de meeste Nederlanders. Duurzaamheid heeft voor gemeenten, corporaties en marktpartijen topprioriteit de komende jaren. Grootse doelstellingen worden geformuleerd en plannen worden gemaakt. Ook bij burgers leeft het onderwerp, het belang is duidelijk, echter de daadwerkelijke acties en aanpassingen in gedrag blijven achter. Wat is hiervan de reden? En hoe kunnen we dit tij keren? USP Marketing Consultancy ondervroeg in het kader van de Urban Insights Monitor met het thema duurzaamheid ruim 1000 Nederlanders naar hun mening over verduurzaming van hun leefomgeving.

Meerderheid Nederlanders hecht waarde aan duurzame woonomgeving en woning

Duurzaamheid leeft, de meerderheid van de respondenten zegt het (zeer) eens te zijn met de stelling dat men waarde hecht aan een duurzame woonomgeving (71%) en woning (64%). Opvallend is het percentage dat neutraal in deze stellingen staat. Voor ongeveer 1 op de 5 Nederlanders is het om het even of de woonomgeving duurzaam is. Dit loopt zelfs op tot 1 op de 3 Nederlanders die neutraal staat ten opzichte van een duurzame woning.

Een groot deel van de respondenten zegt zijn gedrag aangepast te hebben, bijvoorbeeld door het scheiden van afval of het gebruik van spaarlampen. Gemakkelijke aanpassingen die meestal nauwelijks extra geld of moeite kosten. Bij een gedeelte van de bevolking gaat de daadkracht al iets verder, bijvoorbeeld door het toepassen van zonnepanelen en het extra isoleren van de woning. Reden? Besparingen en bewezen technologie. Verduurzamen zelf is vrijwel nooit de belangrijkste reden, maar een mooie bijkomstigheid.

Verduurzamen? Woonlasten mogen niet stijgen

Ook al zegt men belang te hechten aan een duurzame woning, extra investeringen zullen niet direct gemaakt worden. Slechts bijna 1 op de 3 Nederlanders (31%) zegt bereid te zijn om maandelijks iets meer te betalen aan woonlasten voor een duurzamere woning. Onder sociale huurders ligt dit percentage nog iets lager (27%). Juist de oudere (babyboom-)generatie zegt het meest open te staan voor extra investeringen ter verbetering van de duurzaamheid van de woning. Verschillen zijn er natuurlijk tussen de generaties en tussen de verschillende groepen burgers, echter het overall beeld laat weinig interesse en bereidheid zien. Op welke wijze zijn er wel kansen te creëren door marktpartijen? En hoe kunnen burgers bewust gemaakt worden van belang, maar ook van opbrengst?

Lees het hele artikel van USP Marketing Consultancy.

Deel dit artikel