Inmiddels wordt er alweer een half jaar gewerkt met het nieuwe Model Taxatierapport Woonruimte. Hoog tijd om de balans op te maken. We spreken hierover met Provadie-eigenaar Laurens Hoebert, die met zijn software meer dan 1.250 taxateurs helpt met het opstellen van hun rapport.
Elke verandering brengt vaak reuring en kritiek met zich mee, weet ook Provadie-eigenaar Laurens Hoebert. “Taxateurs hadden het al hartstikke druk, en het nieuwe model bracht voor veel van hen op het eerste gezicht een hoop extra werk met zich mee.” Inmiddels zijn de meesten eraan gewend en trapt Hoebert het gesprek zelfs af met een positieve noot: “We merken dat taxateurs dankzij het nieuwe model en alles wat hierbij komt kijken vooral meer zelfvertrouwen hebben gekregen. Vooraf en in het begin waren er natuurlijk veel vragen, zoals over het uitgebreide bouwkundige onderdeel. Veel taxateurs huurden daarom bouwkundige keurders in om dit onderdeel voor hen in te vullen. Inmiddels wordt hier steeds minder gebruik van gemaakt. Uit kostenbesparende overwegingen, maar ook doordat taxateurs inzien dat ze het heel goed zelf kunnen. Mede dankzij de cursussen die ze hebben gevolgd, waardoor ze meer bouwkundige kennis hebben. Die kennis levert niet alleen een meerwaarde aan het rapport, maar ook aan hun zelfvertrouwen op.”
Toegankelijker voor consumenten
Een andere verbetering ten opzichte van de oude situatie is de referentievergelijker, vertelt Hoebert verder. “Door deze vergelijker wordt er nu op de eigendomssituatie vergeleken. Hierdoor maak je als taxateur voor de consument inzichtelijk waarom een woning die op eigen grond staat meer waard is dan een woning op erfpacht. Zo snappen consumenten wat dit inhoudt en waarom ze meer of minder betalen. Een goede zaak.”
Dat is natuurlijk ook een van de redenen voor de invoering van dit nieuwe model: een toegankelijk rapport voor de consument. Dit zie je ook terug in het taalgebruik. “In het begin waren veel taxateurs hier juist kritisch over. Het was te kinderlijk geschreven. Inmiddels is iedereen hier best tevreden over. Ook omdat ze zien dat de consument het beter begrijpt en zo ook echt de meerwaarde van het rapport inziet. Daarbij helpt niet alleen de taal, maar ook het gebruik van meer foto’s waardoor alles veel gedetailleerder wordt weergegeven.”
Voorheen werden er door consumenten nog weleens vraagtekens gesteld bij de noodzaak van een taxatierapport. “Dan kwam de taxateur tien minuten kijken, vervolgens kreeg de consument een voor hen lastig te begrijpen rapport en mocht even € 600,- afrekenen. Door het nieuwe model moet je als taxateur een stuk langer op locatie zijn. Vooraf werd nog getwijfeld: zouden klanten dit wel fijn vinden? Wat blijkt nu: dit wordt juist op prijs gesteld. Doordat veel beter zichtbaar is voor de consument hoeveel werk er door de taxateur in wordt gestoken, wordt het vak veel serieuzer genomen. Helemaal in deze tijd fijn waarin je als koper nauwelijks de tijd krijgt om te bezichtigen, en de taxateurs met hun gedetailleerde rapport voor meer inzicht zorgen.”
De taxateur als adviseur
Ondanks alle pluspunten zijn er nog voldoende verbeterpunten. “Zo staat de duurzaamheidsparagraaf er helaas nog niet in, terwijl dit de toekomst is. Tegelijkertijd gaat de ontwikkeling op duurzaamheidsgebied heel snel. Zodra hiervoor ook meer ruimte is in het rapport , is het aan te raden om de kennis van taxateurs ook op dit gebied regelmatig bij te spijkeren. Zo kunnen zij ook op dit vlak adviseren.”
Een ander punt van feedback dat door Provadie-app gebruikers vaak genoemd wordt, is het ontbreken van de inhoudsberekening. “Vroeger werd de inhoud berekend. Die kun je via onze tool nog steeds makkelijk berekenen, deze wordt alleen niet meer meegenomen in het rapport. Jammer volgens veel taxateurs. Het kan namelijk echt van meerwaarde zijn. Het probleem is alleen dat er bij het berekenen van het referentiepand te vaak fouten werden gemaakt. Ik zou dan ook adviseren iedereen op dit gebied goed op te leiden. Zo zorg je ervoor dat precies duidelijk is hoe dit berekend moet worden, en of zaken zoals bijvoorbeeld een garage nu wel of niet meegerekend mogen worden.”
Beoordeling op basis van vijfpuntsschaal
Het Provadie-team krijgt ook regelmatig te horen dat de schaal van beoordeling niet volledig is. Hoebert: “Als het gaat om kwaliteit van onderhoud loopt de schaal van slecht naar goed, verdeelt over vier punten. Goed is het beste, opgevolgd door redelijk. Als je de kwaliteit op ‘redelijk’ stelt, klinkt dat alleen veel negatiever dan bedoeld wordt. Taxateurs zien liever een vijfpuntsschaal met zeer goed, goed, voldoende, matig en slecht. Hierin is redelijk vervangen voor voldoende.
De extra categorie ‘zeer goed’, zou handig zijn om het onderhoudsverschil aan te kunnen geven tussen een nieuwbouwwoning of een woning in nette staat waar soms wat veroudering te zien is. Nu krijgen oudere woningen met gangbare gebruikssporen ten onrechte de classificering ‘redelijk’. Dit komt, omdat taxateurs ‘goed’ enkel willen gebruiken voor nieuwstaat. Dat is echter niet zoals het door het NRVT bedoeld is.”
Datzelfde geldt voor de kosten van herstelwerkzaamheden. “Taxateurs kunnen inmiddels best beoordelen of iets slecht is qua onderhoud en hoe dit op te lossen. Maar het is natuurlijk onmogelijk om alle bijbehorende prijzen uit het hoofd te weten. Dat levert vaak vragen op. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel in onze app. Hierin vul je bijvoorbeeld in dat het dak van twintig vierkante meter aan vervanging toe is, en van welk materiaal het moet zijn. Vervolgens rolt er een prijsindicatie uit. Op het gebied van prijs valt ons overigens ook op dat taxateurs vaak kostprijzen van badkameronderhoud en raambreuken willen opgeven. Twee van de top vijf meest genoemde aandachtspunten. Dit moet natuurlijk als aandachtspunt worden opgenomen in het rapport, maar hier hoeven geen kosten bij te worden vermeld. Veel taxateurs weten dat niet.”
Meer vrije tijd
Met de invoering van het nieuwe model groeide dus ook de angst bij veel taxateurs dat ze nu nóg meer werkuren in één rapport moeten steken. “Niet gek, doordat het rapport uitgebreider is, zou er in de basis ook meer tijd in moeten zitten. Maar je levert ook echt een meerwaarde. Je bent niet langer alleen taxateur, maar ook adviseur en wordt serieuzer genomen dan ooit. En terecht. Daarom vind ik ook dat taxateurs trots op zichzelf mogen zijn.”
Over tijdgebrek hoort Hoebert zijn app-gebruikers overigens niet. “Ze houden door de app juist tijd over in vergelijking met de oude situatie, waarin ze nog met pen en papier werkten. Tijdens het taxeren, vullen ze alles via de app in. Vervolgens krijgen ze reminders van zaken die nog niet of niet juist zijn ingevuld. Hierdoor maken ze minder fouten en krijgen minder verbetervoorstellen. Taxateurs die met het oude rapportmodel al met Provadie werkten, merken dat ze tijdens de opname iets langer bezig zijn. In totaal scheelt het niet veel. Taxateurs die eerder op de oude manier werkten en sinds het nieuwe rapportmodel met de Provadie-app merken wel verschil. Ze besparen vooral veel tijd, omdat ze niet na de opname nog uren bezig zijn met de uitwerking.”
De taxatierapporten werden voorheen vaak in het weekend geschreven, weet Hoebert. “Voor dat uitwerken moet je je hoofd er echt bijhouden en word je liever niet gestoord door telefoontjes en klantafspraken. Daarom kwam dit vaak op het weekend aan. Van ‘onze’ taxateurs krijgen we grappig genoeg terug dat als ze ooit zouden overwegen met de app te stoppen dit van hun kinderen niet eens mag. Die zijn veel te blij dat hun ouders in het weekend eindelijk echt vrij zijn.”
Dit artikel verscheen eerder in de april editie van Vastgoed Adviseur (vanaf pagina 26).