Zowel makelaars als consumenten zijn tevreden over het gebruik van het online verkoopsysteem die het koopproces voor de consument transparanter en eerlijker maakt. VBO en Eerlijk Bieden, software en keurmerk voor makelaars, hebben de eerste fase van de pilot die in september startte succesvol afgerond met inmiddels 59 verkochte woningen via het digitale biedsysteem. Consumenten waarderen deze methode met een 8,8.
Circa 90 VBO-leden namen deel aan de pilot. Aan deze leden is gevraagd een deel van hun woningen via het platform te verkopen. In een maand zijn er 60 woningen verspreid over Nederland aangemeld via het Eerlijk Bieden-systeem. De meeste woningen betroffen een eengezinswoning (rijtjeswoning) met een vraagprijs tussen de € 250.000,- en de € 400.000,-. De verkochte woningen hebben een gemiddelde transactiewaarde van 11,8% boven de vraagprijs.
De eerste resultaten zijn positief. Aan de hand van de feedback van consumenten en makelaars is het systeem verder geoptimaliseerd en is samen met VBO de Woontracker ontwikkeld.
Wanneer een kandidaat een bod uitbrengt, wordt in de bevestigingsmail een link gestuurd naar de Woontracker die te vergelijken is met een Track & Trace-pagina. Op deze pagina is het verloop van het hele verkoopproces live te volgen.
De laatste stap in het verkoopproces is de bekendmaking van het winnende bod, inclusief een indicatie of er gebruik is gemaakt van enige ontbindende voorwaarden. Dit wordt gedeeld na de drie dagen bedenktijd. Op dat punt wordt ook het aantal ingediende biedingen (in klassen) getoond. De consument krijgt zo inzicht in het verloop van het verkoopproces en de prijsvorming van een woning.
Verder wordt het op korte termijn mogelijk om een verklaring van een hypotheekverstrekker of adviseur toe te voegen, kan er een lijst van roerende zaken worden opgegeven en wordt het voorbehoud bouwtechnische keuring verder gespecificeerd.