Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) bereidt een wetsvoorstel voor om inkomensgegevens digitaal te delen bij een toewijzing van een sociale huurwoning. Zo is te lezen in de brief van de minister, dat gericht is aan de Tweede Kamer. De nieuwe werkwijze moet ertoe leiden tot meer gemak en minder administratieve lasten voor woningzoekenden, blijkt uit onderzoek van Sira Consulting.
Gemiddeld kunnen woningcorporaties circa 9,6 miljoen euro per jaar besparen, na invoering van de nieuwe wet. Sinds 1 januari 2021 krijgen woningzoekenden in de regio’s Haaglanden, Utrecht en Rotterdam al een voorproefje van de snellere en veiliger manier om inkomensinformatie te delen voor een sociale huurwoning.
Vanaf medio 2023
De werkwijze met het digitaal delen van inkomensgegeven zal naar verluidt in 2023 beschikbaar zijn voor heel Nederland. De regio’s waar de eerste pilot is afgerond, mogen nu alvast een vervolgpilot starten en opschalen. Daarmee komt de nieuwe werkwijze beschikbaar voor alle woningcorporaties en woonruimteverdelers uit de woningmarktregio’s Haaglanden, Rotterdam Rijnmond en Utrecht. De rest van de regio’s volgt, zodra de wet in werking treedt.
Burgerservicenummer
In het wetsvoorstel wordt ook geregeld dat woningcorporaties en woonruimteverdelers met het Burgerservicenummer (BSN) mogen werken bij het digitaal uitvoeren van de inkomenstoets. Zo krijgen ze voor dit doel meer betrouwbare gegevens over de naam, woonplaats en het huidige adres van de woningzoekende.