Actualiteiten

Groene woning verkoopt beter

zonnepaneel-landelijke-woning1-306_680x520_fit

Een gunstig energielabel verhoogt de verkoopopbrengst van een koopwoning met ruim 6.000 euro en verhoogt de verkoopsnelheid met een maand. Dit blijkt uit een labelimpact analyse uitgevoerd door onderzoekers van Tilburg University.

Een gunstig energielabel verhoogt de verkoopopbrengst van een koopwoning met ruim 6.000 euro en verhoogt de verkoopsnelheid met een maand. Dit blijkt uit een labelimpact analyse uitgevoerd door onderzoekers van Tilburg University.

Onder leiding van Dirk Brounen bestudeerden onderzoekers van de Universiteit van Tilburg ruim 62.000 koopwoning met energielabel die in de eerste helft van 2017 werden verkocht. Het energielabel van een huis varieërt van een gunstig A-label tot een ongunstig G-label. Uit het onderzoek bleek dat hoe gunstiger het label was, hoe hoger de verkoopopbrengst en hoe sneller de verkoopsnelheid.

Verkoopsnelheid

Uit het onderzoek bleek dat een A-label de verkooptijd versnelt met ruim 52 dagen. Bij woningen met een G-label bedroeg de verkoopsnelheid daarentegen ruim 66 dagen meer dan gemiddeld.

Verkoopopbrengst

Ook bij de verkoopopbrengst was de invloed van een gunstig energielabel duidelijk zichtbaar. Koopwoningen met een A- en B-label leverden 6.000 euro extra op, terwijl koopwoningen met een F- en G-label gepaard gingen met een gemiddelde prijskorting van bijna 12.000 euro.

Binnen het onderzoek wordt rekening gehouden met specifieke kenmerken van een pand, zoals leeftijd, staat van onderhoud, locatie en woningtype.

(bron: Universiteit Tilburg)

Deel dit artikel