Met nog maar een paar dagen van 2021 in het verschiet, is het een goed moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Om stil te staan op wat we allemaal hebben bereikt in 2021 als VBO. We kunnen niet alles noemen, daarom lichten we vijf grote mijlpalen uit.
Het jaar 2021 staat voor VBO in het teken van vernieuwing, specifiek ons nieuwe lidmaatschapsreglement. Zo hebben we de reglementen en statuten aangepast om zo de vereniging toekomstbestendig te maken. Per 1 januari 2022 treedt het nieuwe lidmaatschapsreglement in werking.
Het belangrijkste verschil is dat alle lidmaatschappen op persoonlijke titel zijn omgezet naar lidmaatschappen op ondernemingsniveau. Oftewel, de onderneming waar je in dienst bent wordt lid van VBO en de personen die werkzaam zijn binnen die onderneming worden aansluitingen.
Een ander verschil is dat ondanks dat er bij VBO verschillende soorten ondernemers zijn aangesloten, de stap is genomen om naar een eenvormige contributie te gaan. Oftewel iedere onderneming betaalt hetzelfde bedrag aan contributie. De vergoeding die je als aansluiting betaalt kan wel verschillen, afhankelijk van het expertisegebied waar je werkzaam in bent.
Groei, groei en nog eens groei
Behalve vernieuwing, stond afgelopen jaar in het teken van groei, ten eerste bij de vereniging. In oktober hebben we een geweldige mijlpaal bereikt: 1.300 nieuwe leden, het hoogste aantal wat VBO ooit heeft gekend!
Ook is het aantal leden toegenomen dat de titel Recognised European Valuer (REV) mag dragen. REV is een internationaal erkende en beschermde titel die onder voorwaarden wordt toegekend aan vastgoedtaxateurs. De titel wordt verleend door VBO onder auspiciën van TEGoVA, The European Group of Valuer’s Associations. De titel staat voor kwaliteit van de taxateurs en erkent dat zij zich op een onderscheidend niveau in de markt opereren met de European Valuation Standards (EVS) als norm.
Een fantastische prestatie! Gefeliciteerd Merijn van der Aa, Rob Timmers, Terry Kramer Freher, René van Kester, Jouke Havinga, Jack Goossens en Peter de Wolf met het behalen van de titel.
Ontwikkeling van het biedlogboek
Als we kijken naar Den Haag zijn ook daar verschillende hoogtepunten op te sommen. De grootste is toch wel de ontwikkeling van het online biedlogboek. Een traject dat in november 2020 begon, is nu succesvol afgesloten met de best mogelijke uitkomst voor makelaars.
In de motie van november 2020 werd de regering gevraagd om met maatregelen te komen om de biedingsprocedures voor het kopen van huizen zo open en transparant mogelijk te maken door online biedingsprocedures breed in te zetten. Er werd vanuit verschillende hoeken gepleit voor een online veilingsmethode. En alhoewel wij niets tegen veilingwebsites hebben, zien wij er géén voordeel in.
We wilden absoluut voorkomen dat één monopolist, één website zou aanbieden, waar op den duur alle Nederlandse huizen worden verkocht. Daarom pleitte VBO in maart 2021 al voor een zogenaamde ‘Algemene Verantwoording’, de voorloper van het biedlogboek. Op deze manier wordt er namelijk wél informatie gedeeld met bieders ná het proces, maar blijft tijdens het proces de huidige gang van zaken gehandhaafd. Dat laatste is belangrijk voor makelaars. Jij houdt zo de regie en het systeem wordt decentraal opgezet.
De eerste pilot met circa 80 VBO-leden in september was een groot succes, zelfs de minister erkende dit in haar brief aan de Tweede Kamer. Eerlijk Bieden is door Ollongren geroemd als eerste keurmerk voor biedlogboeken. En in diezelfde Kamerbrief zegt de minister: “Ik wil dat alle makelaars op termijn gaan werken met een digitaal biedlogboek.”
In het nieuwe jaar geven we vervolg aan de pilot, houd de website en de nieuwsbrief in de gaten voor de laatste ontwikkelingen!
Huurkamer
Tot slot, in het nieuwe jaar staat er genoeg op de agenda, zeker wanneer het gaat om de (ver)huurmarkt. Zo start SCVM per 1 januari 2022 een Huurkamer. Hiermee komt er één centraal register dat de kwaliteitseisen, beroeps- en gedragsregels voor huurbemiddelaars vaststelt. Dit register geeft een antwoord op de roep om meer regie en kwaliteit in de huurmarkt en geeft dit consumenten bij eventuele misstanden de mogelijkheid gehoord te worden via het tuchtrecht.